REEDUKATOR – mgr JADWIGA MISIEWICZ
poniedziałek 12.30
- 14.15
wtorek 12.30 - 14.15
środa 8.00 - 14.15
czwartek 11.20 - 15.05
piątek 10.35 - 11.20
1.
Zapewnienie uczniom o specyficznych trudnościach w
nauce czytania i pisania:
a) pomocy i opieki psychopedagogicznej w formie:
-
pierwszy etap:
wstępna diagnoza pedagogiczna na terenie szkoły,
-
drugi etap:
specjalistyczna diagnoza w Poradni Psychologiczno – pedagogicznej za zgodą
rodziców,
- prowadzenie grupowych lub
indywidualnych zajęć korekcyjno – kompensacyjnych
w klasach I
– VI.
Liczbę osób w grupie lub zasadność
prowadzenia indywidualnych zajęć
terapeutycznych
regulują odrębne przepisy i rozporządzenia.
2.
Prowadzenie diagnozy i oceny stopnia dojrzałości
szkolnej uczniów klas pierwszych przez pierwszy semestr w każdym roku szkolnym.
3.
Weryfikacja diagnozy klas pierwszych po pierwszym
semestrze.
4.
Współpraca z wychowawcami, nauczycielami
przedmiotowymi, szczególnie polonistami, pedagogiem raz Poradnią Psychologiczno
– Pedagogiczną.
1.
Plan pracy gabinetu jest podporządkowany rozkładowi
zajęć dydaktycznych obowiązującemu w szkole w danym roku szkolnym.
2.
Każda klasa objęta jest jedną godziną zajęć
korekcyjno – kompensacyjnych.
3.
Weryfikacja dzieci do zespołu terapeutycznego
odbywa się na podstawie wyników diagnozy pedagogicznej prowadzonej przez
nauczyciela – terapeutę na początku roku szkolnego i na podstawie opinii
psychologicznych otrzymanych z poradni.
5.
Nauczyciel terapeuta pełni stały dyżur dla rodziców
–
6.
1g z pensum nauczyciela terapeuty przeznaczona jest
na diagnozę pedagogiczną, która jest realizowana indywidualnie.
7.
Zajęcia korekcyjno – kompensacyjne (terapii pedagogicznej)
mają na celu kompleksowe oddziaływanie, polegające na ćwiczeniu zaburzonych
funkcji (korekcja) i funkcji nie zaburzonych, jako wsparcie dla tych pierwszych
(kompensacja).
8.
Powyższe zajęcia prowadzone są przy wykorzystaniu
różnorodnych metod terapii pedagogicznej wg przyjętego programu.
9.
Program dydaktyczny, treści, formy i metody pracy z
uczniami w ramach zespołów terapeutycznych dostosowane są przez terapeutę do
potrzeb i możliwości każdego dziecka lub grupy dzieci.
10.
Dzieci uczęszczają na zajęcia na podstawie pisemnej
zgody rodziców lub opiekunów.
11.
Nieobecność nieusprawiedliwiona na 4 kolejnych
zajęciach lub okazjonalne przychodzenie na zajęcia jest podstawą do skreślenia
ucznia z listy dzieci uczęszczających na zajęcia.
12.
W zakres obowiązków nauczyciela terapeuty wchodzi:
a) prowadzenie dokumentacji ustalonej przez nauczyciela terapeutę
i zatwierdzonej przez dyrektora szkoły;
b) zapoznanie się z indywidualnymi możliwościami ucznia na podstawie
diagnozy pedagogicznej, obserwacji i wytworów dziecka;
1.
Zajęcia korekcyjno – kompensacyjne prowadzone są w
osobnym gabinecie, dostosowanym do prowadzenia takich zajęć.
2.
Gabinet jest wyposażony i stale modernizowany w
odpowiedni zestaw pomocy usprawniających poszczególne funkcje rozwojowe
dziecka.
3.
Na bieżąco tworzona jest i systematycznie
uzupełniana w nowości wydawnicze biblioteczka terapeutyczna.
4.
Nauczyciel prowadzący zajęcia korekcyjno –
kompensacyjne musi posiadać specjalistyczne przygotowanie do pracy
terapeutycznej, na które składa się:
a) pogłębiona wiedza psychologiczna na temat specyficznych
trudności w czytaniu i pisaniu, ich przejawów i przyczyn;
b) umiejętności dydaktyczno – wychowawcze;
c) znajomość zaleceń do organizacji warsztatu
psychopedagogicznego niezbędnego do pracy z dziećmi dyslektycznymi.