![]() ![]() ![]() |
PROGRAM WYCHOWAWCZY
SZKOŁY PODSTAWOWEJ
NR 133
IM. STEFANA CZARNIECKIEGO
W WARSZAWIE
ROK SZKOLNY 2007/2008
Opracowanie :
mgr Artur Stopel – pedagog
szkolny we współpracy z Radą Pedagogiczną SP 133
"W
przyjaznej atmosferze i poczuciu bezpieczeństwa,
we współpracy ze środowiskiem
umożliwiamy Uczniowi wszechstronny rozwój
oraz stwarzamy szansę odniesienia sukcesu na miarę możliwości Wychowanka."
WSTĘP
Program Wychowawczy powstał przy zaangażowaniu zespołu
wychowawczego, Rady Pedagogicznej, Samorządu Uczniowskiego i rodziców.
Program ten uwzględnia wyniki licznych ankiet, rozmów i diagnoz,
na podstawie, których stwierdzono, iż rodzice oczekują od szkoły kształtowania
samodzielności, rozwijania aktywności społecznej, tworzenia przyjaznej dla
uczniów atmosfery, motywowania uczniów do pracy.
Program ten powstał jako „kontrakt społeczny” wszystkich,
zaangażowanych w problematykę wychowawczą, którym nie jest obojętny los i
przyszłość uczniów. Jego wdrożenie dostarczy przejrzystych i jasnych informacji
na temat zasad wzajemnych relacji wychowawczych oraz metod postępowania.
Program jest długofalowy. Rada Pedagogiczna będzie systematycznie
ewaluować „jakość” przyjętych priorytetów, przebieg i realizację procesu
wychowawczego jednocześnie modyfikując go i doskonaląc.
Program
wychowawczy naszej szkoły został opracowany w oparciu
o
następujące dokumenty:
·
Konstytucję
Rzeczpospolitej Polski
·
Powszechną Deklarację Praw
Człowieka
·
Konwencję Praw Dziecka
·
Ustawę o Systemie Oświaty
z 7 września 1991 r. nowelizację z 21 lipca 1993 r.
·
Ustawa z dnia 11 kwietnia
2007 r. o zmianie ustawy o systemie oświaty oraz o zmianie niektórych innych
ustaw (Dz. U. Nr 80 poz. 542)
·
Program „Zero tolerancji
dla przemocy”
·
Podstawy Programowe z
kwietnia 1999 r.
·
Statut Szkoły
·
Tradycje polskie i
regionalne
·
Ewaluację programu
wychowawczego z lat poprzednich
MISJA
SZKOŁY
1. Zapewniamy wszechstronny rozwój
ucznia.
2. Stwarzamy warunki do
harmonijnego rozwoju fizycznego i psychicznego uczniów.
3. Kształtujemy u dzieci właściwe
postawy:
uczymy szacunku, tolerancji, wzajemnej pomocy, zrozumienia.
4. Kształtujemy u dzieci nawyki
sprzyjające zdrowiu i bezpieczeństwu.
5. Nasza szkoła jest czysta i
zadbana.
6. Przygotowujemy każdego ucznia
do sprawnego funkcjonowania we współczesnym świecie.
7. Rozwijamy zainteresowania i
zdolności twórcze w zajęciach pozalekcyjnych
i organizacjach działających na terenie szkoły.
8. Efektywnie przygotowujemy
uczniów do dalszych etapów kształcenia.
9. Udostępniamy wychowankom pomoce
naukowe, zbiory biblioteczne,
sprzęt komputerowy i audiowizualny.
10. Aby sprostać wyzwaniu
nowoczesnej i ambitnej szkoły wprowadzamy
naukę języka angielskiego i zajęcia informatyczne od pierwszej klasy.
11. Kadra pedagogiczna ma wysokie
kwalifikacje i jest przyjazna uczniom.
12. Wychodzimy naprzeciw
oczekiwaniom rodziców.
13. Współpracujemy ze środowiskiem
lokalnym.
14. Rzetelnie realizujemy cele i
zadania zawarte w ustawie o systemie oświaty,
w naszym programie wychowawczym, statucie szkoły
i wewnątrzszkolnym systemie
oceniania.
15. Czynnie uczestniczymy i
realizujemy założenia Programu
„Zero tolerancji dla przemocy”
WIZJA SZKOŁY
1.
Szkoła wyposaża ucznia w rzetelną wiedzę dostosowaną do jego poziomu rozwoju.
2. Szkoła
zapewnia wszystkim uczniom dostęp do sieci informatycznej,
wspomaga kształcenie języków obcych.
3. Uczeń kończący
szkołę potrafi stosować wiedzę w praktyce,
jest dobrze przygotowany do dalszego etapu kształcenia.
4. Uczeń ma
uporządkowany system wartości, wykazuje się samodzielnością,
uczciwością, tolerancją i odpowiedzialnością.
5. Uczeń aktywnie
korzysta z bazy szkoły oraz środków dydaktycznych
wspomagających jego rozwój.
6. Uczeń kończący
szkołę prezentuje postawy proekologiczne,
potrafi dbać o zdrowie i bezpieczeństwo własne i innych.
7. Uczeń zdobywa
wiedzę w aktywny i twórczy sposób korzystając
z najnowszych metod nauczania.
I.
CELE WYCHOWANIA
Szkoła przygotowuje ucznia do:
·
lepszego rozumienia świata i samego siebie,
·
lepszego sterowania własnym życiem, aby stało
się ono bogatsze, godne i wierne wartościom uniwersalnym,
·
włączania się do życia społecznego,
·
przeżywania poczucia wartości i ważności,
·
ofiarności, czynienia czegoś pozytywnego
„w świecie i dla świata”
·
przekraczania granic własnego egoizmu,
·
integracji ze światem oraz wspólnotą
regionalną,
·
samodzielności, przedsiębiorczości i
twórczości
·
umiejętności czerpania z informacji i wykorzystywania ich w różnych
sytuacjach życiowych
·
przestrzegania wszelkich zasad i reguł,
·
wyboru dalszej drogi kształcenia
Szkoła wspomaga :
·
rozwój ucznia i dorastanie do nowych zadań,
Szkoła wdraża
do:
·
samokształcenia i samowychowania,
·
działań zorganizowanych, ofiarnych, twórczych,
odpowiedzialnych.
Szkoła wspiera:
·
działania rodziny w zakresie opiekuńczo-wychowawczym.
II.
ZADANIA SZKOŁY - TREŚCI WYCHOWAWCZE I WARTOŚCI REALIZOWANE
PRZEZ WSZYSTKICH NAUCZYCIELI, WYCHOWAWCÓW I PEDAGOGA SZKOLNEGO.
I. Aktywność poznawcza uczniów:
1. Zapewnienie
uczniowi warunków programowego i organizacyjnego współuczestnictwa w procesie edukacji.
2.
Stosowanie metod aktywizujących, czyli angażujących aktywność
i samodzielność uczniów,
opartych na pozytywnej motywacji do podejmowania zadań szkolnych.
3. Stosowanie
metod zapewniających osiąganie przez uczniów sukcesów
i wartościowych doświadczeń.
4. Stosowanie pracy
w grupach w celu pobudzania aktywności uczniów; rozwijanie motywacji do
dyskutowania nad pomysłami, opiniami; słuchanie
i uwzględnianie opinii innych uczniów; budzenie chęci pomocy; rozwijanie
myślenia krytycznego.
5.
Zdobywanie umiejętności dyskusji będącej podstawą demokratycznego życia.
6. Poznawanie cech osobowości dojrzałej i
niedojrzałej.
7. Określenie natury i zakresu wolności
jednostki.
8.
Uświadomienie, na czym polega odpowiedzialność za siebie i innych.
9. Poznanie warunków związanych z zachowaniem
zdrowia.
10. Zaspokajanie
potrzeb psychologicznych.
11. Zaspokajanie potrzeb emocjonalnych i
społecznych.
12 Profilaktyka urazów i chorób.
13. Postępowanie
w przypadku chorób i urazów.
14. Doświadczenia sprzyjające rozwojowi
umiejętności korzystania zasobów umysłowych:
·
wyraźnego formułowania myśli,
·
rozumienia tego, co przekazują inni,
·
zajmowania się związkami ilościowymi (analiza, synteza,
wnioskowanie, abstrahowanie)
·
posługiwania się skutecznymi metodami działania,
·
poznawania procedur demokratycznych.
15.Rozumienie
użyteczności poszczególnych zajęć, znajomość różnorodnych treści jako:
·
motywacja do nauki,
·
podnoszenie skuteczności kształcenia,
·
przyjęcie określonego kierunku moralnego, budzenie
wrażliwości moralnej, wspomaganie uczniów w samodzielności osądów i działań
moralnych oraz umiejętności łączenia wymiaru indywidualnego i społecznego w
dziedzinie moralnej.
II.
Aktywność społeczna uczniów:
1. Inicjowanie i podejmowanie
zadań o wadze społecznej i obywatelskiej.
2. Współpraca z innymi w
realizacji zadań wykraczających poza osobisty interes.
3. Inicjowanie wykorzystania
różnorodnych czynności społecznych, wchodzenia w różne społeczne role
(kierowanie, reprezentowanie, pomaganie) połączone z sukcesem.
4. Poddawanie
uczniów społecznemu ocenianiu (pozytywnemu i negatywnemu).
5. Doświadczanie odpowiedzialności.
6. Przejawianie postawy patriotycznej poprzez
poznawanie i tworzenie tradycji szkoły, kultywowanie tradycji regionu i kraju .
7. Wdrażanie do aktywnego zainteresowania
się innymi ludźmi, sprawami ważnymi, wartymi podjęcia i realizacji.
8. Propagowanie wartości rodzinnych
powiązanych z wartościami kulturowymi wspólnoty lokalnej.
9. Kształtowanie więzi z krajem ojczystym,
świadomości obywatelskiej.
10. Rozwijanie szacunku dla dobra wspólnego.
11. Kształtowanie szacunku do własnego państwa .
12.
Kształtowanie szacunku do swojej
szkoły.
III. Aktywność samowychowawcza uczniów:
1. Zapewnienie uczniom doświadczenia.
2. Kształtowanie umiejętności analizy ludzkiego
zachowania
z uwzględnieniem
warunków, motywacji, celów,
3. Wdrażanie do samopoznania i krytycznej samooceny
(oceny własnych słabych i silnych stron) ; konfrontacja z ocenami innych ludzi.
4. Doświadczenie
samosterowania:
·
wytyczanie sobie zadań,
·
planowanie realizacji wytyczonych zadań,
·
ocena własnych wysiłków
·
ocena rezultatów własnego działania.
5.Doświadczenie
radzenia sobie efektywnie z różnymi trudnościami (zaprogramowanie na sukces)
6.Doświadczenie
budowania pozytywnego obrazu siebie, jako nade wszystko rezultat wytrwałej
pracy nad sobą.
7.Doświadczenie
wyrabiania nawyków dobrych i pożytecznych.
8.Eliminowanie
złych cech osobowych.
9.Doświadczenie
posługiwania się skutecznymi metodami działania.
10.Ciągłe
doskonalenie umiejętności formułowania celów życiowych oraz planowania własnego
rozwoju.
11.Kształtowanie zdolności do samooceny, samodyscypliny,
samokontroli.
IV.
Perspektywiczny stosunek do życia
czyli kształtowanie indywidualnych perspektyw życiowych:
1.
Zachęcanie do wewnętrznego „zaprogramowania na sukces”,
2. Doświadczenie
przeżywania wizji swojej własnej rodziny pracy zawodowej, nauki, czyli wizji
swego przyszłego życia,
3.
Doświadczenie planowania dnia codziennego i planowania realizacji zadań,
4.
Dojrzałość do samokształcenia czyli: minimum wiedzy podstawowej jako punkt
wyjścia do poszukiwania nowej wiedzy, wzbogacenia zainteresowań, dla
integrowania wiedzy,
5.
Przygotowanie do przedsiębiorczości.
V. Wychowanie
patriotyczne i obywatelskie:
1. Zapoznanie z prawami
i powinnościami obywatelskimi oraz wynikającymi z nich postawami,
2. Zapoznanie z
Konstytucją, Deklaracją Praw Człowieka, Deklaracją Praw Dziecka, Kartą Praw
Rodziny,
3. Poznawanie dziejów
własnego narodu i państwa,
4. Poznawanie i poszanowanie symboli narodowych,
państwowych, religijnych i szkolnych,
5. Tolerancja i szacunek
dla mniejszości narodowych, dla odmiennych przekonań religijnych i
światopoglądowych,
6. Aktywne
przeciwdziałanie złu, patologiom społecznym,
7. Przekazywanie
rzetelnej wiedzy o otaczającym świecie, społeczeństwie, kulturze w celu
zapobiegania konfliktom,
8. Nauka
podstaw etyki ze szczególnym naciskiem na kształtowanie postawy uczciwości i
przestrzegania norm społecznych,
9. Kształtowanie cech charakteru: pracowitość,
punktualność, odpowiedzialność, czystość, porządek, sprawność organizacyjna,
wytrwałość, umiejętność pokonywania trudności, skłonność do ryzyka, do
wzniosłych poczynań i dużych dokonań.
10. Wdrażanie
do ustawicznego uczenia się, samodoskonalenia, korzystania z dóbr kultury,
wartości zdrowotnych przyrody, ze sportu i rekreacji,
11.
Kształtowanie wrażliwości społecznej.
III.
SYSTEM MOTYWACYJNY W WYCHOWANIU
1. Uczniowie, którzy wyróżniają się w nauce, zachowaniu i pracy społecznej
oraz ci, którzy reprezentują szkołę na zewnątrz, mogą być:
·
wyróżnieni wobec klasy przez nauczyciela, wychowawcę,
·
wyróżnieni wobec całej społeczności uczniowskiej przez
dyrekcję szkoły,
·
wyróżnieni listem pochwalnym do rodziców,
·
wyróżnieni nagrodami rzeczowymi,
·
proponowani do podniesienia oceny ze sprawowania za
wyjątkowe osiągnięcia,
2.
Zachowanie przynoszące wstyd i
uszczerbek dla dobrego imienia jednostki i całej szkoły, a w szczególności:
·
zaniedbanie w nauce, nieobecności na lekcjach,
·
naganne zachowanie na terenie i poza szkołą,
·
niszczenie mienia szkoły,
·
uleganie nałogom.
3. Uczeń będzie karany:
·
upomnieniem wychowawcy klasy,
·
pozbawieniem pełnionych w klasie funkcji,
·
upomnieniem lub naganą dyrekcji szkoły
·
ustnym lub pisemnym zawiadomieniem rodziców,
·
obniżeniem oceny z zachowania,
·
przeniesieniem do równoległej klasy,
·
zawieszeniem prawa do udziału w zajęciach pozalekcyjnych,
do reprezentowania szkoły na zewnątrz, do korzystania z niektórych form opieki
socjalnej.
IV.
WYKAZ FORM POMOCY WYCHOWAWCZEJ DLA UCZNIÓW,
KTÓRZY ZNALEŹLI SIĘ W SYTUACJACH ZAGROŻENIA.
1. Rozpoznawanie warunków życia i nauki oraz spędzania wolnego czasu
uczniów poprzez:
·
indywidualne rozmowy z uczniami
·
spotkania i konsultacje z rodzicami
·
wywiady środowiskowe
·
rozmowy z kuratorami sądowymi
·
współpraca z Policją.
·
współpraca z Domem Dziecka
·
współpraca z OPS i innymi instytucjami
2. Przeprowadzanie spotkań
wychowawczych dla uczniów i rodziców:
·
pogadanki na lekcjach wychowawczych /fachowa literatura
,film, programy profilaktyki uzależnień.
·
rozwiązywanie sytuacji problemowych przez uczniów różnymi
metodami na godzinach do dyspozycji wychowawcy
·
pedagogizacja rodziców
3.
Udzielanie
pomocy wychowawczej uczniom zagrożonym
niedostosowaniem społecznym i ich rodzicom
·
współpraca z pedagogiem
·
współpraca z
wychowawcami klas , nauczycielami przedmiotowymi i innymi pedagogicznymi
pracownikami szkoły (bibliotekarz, higienistka szkolna),
·
udzielanie pomocy w rozwiązywaniu problemów powstałych na
tle niepowodzeń szkolnych, konfliktów rodzinnych , trudności w kontaktach
rówieśniczych
·
organizowanie różnych form zajęć poznawczych
·
realizowanie zaleceń Poradni Psychologiczno - Pedagogicznej
organizowanie opieki i pomocy socjalnej (obiady, odzież, zapomogi)
·
współpraca z różnymi instytucjami w zakresie wspólnego
oddziaływania na uczniów wymagających opieki i pomocy wychowawczej.
·
dbanie o realizację obowiązku szkolnego przez uczniów
·
kierowanie spraw uczniów z rodzin zaniedbanych środowiskowo
do odpowiednich sądów dla nieletnich
·
przestrzeganie „Konwencji Praw Dziecka „
·
przestrzeganie Statutu Szkoły
·
realizacja zadań Szkolnego Programu Profilaktyki
SAMORZĄDNOŚĆ
Jedną z podstawowych metod wychowawczych jest
samorządność uczniowska .
Sprzyja ona rozwijaniu podmiotowości ucznia w procesie dydaktyczno
– wychowawczym, kształtowaniu postaw obywatelskich, służy przygotowaniu
dorastającej młodzieży do udziału w różnych formach organizacji i zarządzania w
naszym państwie.
Najszerszą płaszczyzną samorządowej
odpowiedzialności młodzieży jest Samorząd Uczniowski. Członkami samorządu są
wszyscy uczniowie, którzy wybierają z spośród siebie zarząd samorządu.
Podstawą działalności
samorządów uczniowskich są regulaminy szkolne zgodne ze statutem i zadaniami
dydaktyczno – wychowawczymi szkoły, opracowane przez uczniów nauczycieli i
rodziców.
Szkolna działalność
samorządowa odpowiada na potrzeby i zainteresowania uczniów oraz
podejmuje obowiązki i zadania wynikające z potrzeb ogólnoszkolnych.
Do podstawowych
celów i zadań Samorządu Uczniowskiego należą:
Cele:
1.
Uczestnictwo uczniów w realizacji celów wychowawczych szkoły oraz
w samodzielnym
rozwiązywaniu własnych problemów.
2.
Rozwijanie demokratycznych form współżycia, współdziałania uczniów i
wzajemnego wspierania się.
3.
Przyjmowanie współodpowiedzialności za jednostkę i grupę.
4.
Kształtowanie umiejętności zespołowego działania.
5.
Stwarzanie warunków do aktywności społecznej i samokontroli,
samodyscypliny.
Zadania:
1. Przygotowania
społeczności uczniowskiej do jak najlepszego spełniania obowiązków szkolnych i innych zawartych w
kodeksie ucznia.
2. Spełnianie
wobec władz szkolnych rzecznictwa interesów ogółu społeczności uczniowskiej.
3. Współdziałanie
z władzami szkoły w zapewnieniu uczniom należytych warunków do nauki,
udzielanie niezbędnej pomocy młodzieży w trudnej sytuacji materialnej.
4. Współudział
w rozwijaniu zainteresowań naukowych, kulturalnych, sportowych, turystyczno-
krajoznawczych, organizowanie wypoczynku i rozrywki.
5. Dbanie o sprzęt
i urządzenia szkolne, inspirowanie do udziału w pracy społecznej i użytecznej.
6. Organizowanie pomocy koleżeńskiej
uczniom napotykającym na trudności w szkole, w środowisku rówieśniczym i
rodzinnym.
7. Rozstrzyganie sporów między
uczniami a nauczycielami.
8.
Poręczanie za uczniów słabych, mających kłopoty.
9. Dbanie o dobre imię
i honor szkoły.
VI.
PRAWA I OBOWIĄZKI UCZNIÓW
Nasza szkoła jest wspólnotą, w której
obowiązuje jednakowe prawo dla wszystkich uczniów. Uprzejmość, tolerancja ,
poszanowanie godności własnej
to cechy klimatu naszej szkoły, który sprzyja osiąganiu sukcesów
na miarę indywidualnych możliwości każdego ucznia .
Uczeń ma prawo:
1.
Rozwijać się fizycznie zgodnie z indywidualnymi predyspozycjami i uzdolnieniami.
2.
Nabywać sprawności intelektualne.
3.
Rozwijać się duchowo z zachowaniem zasad tolerancji, religijności i człowieczeństwa.
4.
Uczyć się kierowania emocjami i rozwijać strefę uczuć.
5.
Poznać zakres wymagań oraz uzyskać informacje na temat metod nauczania.
6.
Posiadać pełną wiedzę na temat kryteriów ocen z przedmiotów i zachowania.
7.
Dostosowania procesu kształcenia do jego potrzeb, możliwości i talentu.
8.
Korzystać z zasad dotyczących sprawdzania wiedzy i umiejętności zawartych w
regulaminie oceniania i promowania.
9.
Sprawiedliwej, obiektywnej i jawnej oceny.
10. Wsparcia, pomocy i
zrozumienia przypadku trudności w nauce i niepowodzeń
szkolnych.
11. Opieki i
poradnictwa psychologiczno- pedagogicznego.
12. Tygodniowego
rozkładu lekcji zgodnie z zasadami higieny pracy umysłowej.
13. Poszanowania swej
godności, rozwijania zainteresowań, zdolności i talentów.
14. Swobody wyrażania
myśli i przekonań o ile nie naruszają dobra osobistego osób trzecich.
15. Korzystania z
pomocy materialnej doraźnej, rzeczowej lub stypendialnej, (jeżeli taka forma
pomocy istnieje w szkole) zgodnie z regulaminem przyznawania pomocy.
16. Życzliwego podmiotowego
traktowania w procesie dydaktyczno- wychowawczym, nietykalności osobistej.
17. Zdrowych,
bezpiecznych warunków pobytu w szkole, zgodnie z zasadami bezpieczeństwa i
higieny.
18. Korzystania ze
środków dydaktycznych, pomieszczeń i urządzeń zgodnie z ich przeznaczeniem w
myśl obowiązujących regulaminów (klaso, pracowni, stołówki szkolnej,
biblioteki, sali gimnastycznej).
19. Współdecydowanie w
sprawach:
·
programu wychowawczego, planów pracy wychowawcy,
·
kół zainteresowań i form rozrywki uczniowskiej,
·
powołania samorządów klasowych,
·
Rady Samorządu Uczniowskiego.
20. Reprezentowanie
Szkoły w konkursach, przeglądach i zawodach.
Uczeń ma
obowiązek:
1.
Przestrzegać postanowień i wytycznych zawartych w dokumentach szkolnych tj.:
Statut Szkoły, Program Wychowawczy, Wewnątrzszkolny System Oceniania ,
Regulaminy (Samorządu uczniowskiego, Pomieszczeń Szkolnych).
2.
Systematycznego uczestniczenia w zajęciach wychowawczych, przygotowywania się
do zajęć.
3.
Aktywnego udziału w życiu klasy, Szkoły , godnie ją reprezentować, nie plamić
jej imienia.
4.
Dbać o wspólne dobro, ład i porządek.
5.
Przestrzegać zasad kultury współżycia, szanować młodszych i starszych, okazując
im pomoc i zrozumienie.
6.
Przestrzegać zasad bezpieczeństwa i higieny, dbać o strój, zmieniać obuwie przy
wejściu do Szkoły.
7.
Dbać o honor i tradycje Szkoły, szanować cudzą i prywatną własność.
8.
Naprawiać wyrządzone szkody materialne.
9.
Wystrzegać się szkodliwych nałogów, wulgarnych słów, przemocy i brutalności.
10. Podporządkowania
się zaleceniom i zarządzeniom Dyrektora, Rady Pedagogicznej i ustaleniom
Samorządu Uczniowskiego.
11. Okazywać szacunek
nauczycielom, wychowawcom, pracownikom Szkoły i kolegom.
12. Przestrzegać zasad
ruchu drogowego w drodze do Szkoły, dbać o bezpieczeństwo swoje
i kolegów, zachowywać się kulturalnie.
13. Nie przebywać poza
domem w późnych godzinach wieczornych (po godz.21.00).
14. Nie uczestniczyć w
imprezach kulturalnych przeznaczonych dla dorosłych, organizowanych na terenie
miasta i gminy w godz. nocnych (zabawy, dyskoteki, lokale).
15. Nie przeszkadzać
innym w realizacji zajęć szkolnych, wychowawczych, przychodzić do szkoły
zgodnie z harmonogramem zajęć, zachowywać się spokojnie i kulturalnie.
16. Przestrzegać zasad
uczniowskiej i osobistej uczciwości.
17. Nie tolerować
wszelkiej przemocy, agresji, używek na terenie szkoły i poza szkołą.
18. Okazywać honor i
szacunek dla symboli narodowych i szkolnych, religijnych tj. godło państwa,
patron szkoły.
19. Dbać o
reprezentację własna, kolegów i szkoły.
20. W kontaktach
społecznych zachowywać takt, kulturę, respektować społeczne akceptowane normy
zachowania.
21. W szkole przestrzegany jest zakaz noszenia ubrań promujących
substancje odurzające, rozprowadzanie i posiadanie używek tj.: papierosy,
narkotyki, alkohol oraz przynależność do gangów, sekt.
VII.
TWORZONE
OBYCZAJE I ZWYCZAJE SZKOŁY
1. Wypracowanie ceremoniału
szkoły.
2. Wprowadzenie dla uczniów
klas I miesięcznego okresu adaptacyjnego,
3. Ślubowanie uczniów klas I.
4. Wypracowanie procedur funkcjonowania
SU (np. wybory)
5. Szkolne kolędowanie.
6. Kształtowanie postawy
szacunku dla symboli chrześcijańskich, narodowych i szkolnych.
7. Organizowania imprez otwartych dla
rodziców np. Dnia Matki.
8. Rywalizacja sportowa
oddziałów klasowych w ramach Dnia Sportu.
9. Organizowanie konkursów
wewnątrzszkolnych
10. Udział w akcji „Sprzątanie
świata”
11. Organizowanie szkolnych
apeli, akademii, debat ( zapoznanie z Konwencją Praw Dziecka, „Szkoła bez
przemocy”)
VIII.
WSPÓŁPRACA
WYCHOWAWCZA SZKOŁY:
Z RODZICAMI:
Współpraca wychowawcza szkoły z
rodzicami polega na systematycznych
i doraźnych kontaktach mających na celu informowanie, doradzanie, zapobieganie
i koordynowanie działań wychowawczych.
1.
Uczestnictwo w życiu szkoły i klasy w wybranej dziedzinie wychowawczej,
kulturalnej, porządkowej, gospodarczej.
2. Współpraca
ze szkołą zgodnie z jej założeniami wychowawczymi.
3.
Systematyczna współpraca z wychowawcą w
poszukiwaniu skutecznych form i działań wychowawczych
4. Współpraca wychowawcy klasy
z rodzicami polega na: bieżącym informowaniu; organizowaniu pomocy pedagoga,
higienistki, dyrekcji szkoły; prowadzeniu spotkań o tematyce wychowawczej.
5. Dbałość
o odpowiedni strój i wygląd dziecka.
6. Pomoc
dzieciom w obowiązkach życia rodzinnego i domowego.
7.
Współuczestnictwo w organizowaniu przez szkołę:
- wycieczek,
- imprez kulturalnych,
- remontów bieżących,
- szkoleniach
- dożywianiu,
.8. Rodzice mają wpływ na plan
wychowawczy szkoły poprzez jego opiniowanie, współrealizowanie i zatwierdzanie.
9. Problemami
wychowawczymi zajmują się w kolejności: wychowawca klasy, pedagog, dyrekcja
szkoły.
1. Powołanie
Zespołu Wychowawczego Szkoły
Opracowanie „Programu Współpracy z Domem
Dziecka Nr 1”
2. Współpraca z
Domem Dziecka zgodnie z założeniami programowymi
IX.
ZASADY WSPÓŁPRACY WYCHOWAWCZEJ
Z SAMORZĄDAMI I
ŚRODOWISKIEM LOKALNYM
Szkoła współpracuje z samorządem lokalnym: Radą Miasta, Urzędem Dzielnicy,
Ośrodkiem Kultury, z bibliotekami, Strażą Miejską, Policją, Sadem dla
nieletnich, Kościołem, Ośrodkiem Pomocy Społecznej, Poradnią Psychologiczno –
Pedagogiczną, uczelniami wyższymi oraz innymi szkołami na terenia miasta i
gminy.
Zasady współpracy z wymienionymi
placówkami:
1.
Włączanie się w organizację imprez kulturalno- oświatowych na terenie miasta
(Piknik Europejski).
2.
Udział w akcjach charytatywnych.
3.
Organizowanie wspólnego wypoczynku dla dzieci z rodzin najuboższych / kolonie letnie/.
4.
Pozyskiwanie środków materialnych na pomoc dla biedniejszych (OPS).
5.
Udział w konkursach organizowanych przez wyżej wymienione jednostki.
6.
Zapobieganie przestępczości przez współpracę z Policją.
7.
Sięganie do korzeni chrześcijaństwa i polskiego dziedzictwa narodowego.
8.
Pomoc Psychologiczno - pedagogiczna
9.
Dbanie o bezpieczeństwo młodzieży na drogach i w szkole / Straż Miejska – „Bezpieczna
Szkoła”/.
10. Rozwijanie
wrażliwości na wartości estetyczne.
Absolwent
(umie) zdobył kompetencje:
·
adaptuje się do wymagań na wyższym poziomie kształcenia
·
eksponuje swoje dobre i mocne strony
·
wyraża własne opinie, broni swoich racji
·
zachowuje się asertywnie
·
reaguje na krytykę i sugestie
·
przestrzega zasady dobrych obyczajów i kultury
·
przestrzega zasady tolerancji
·
skutecznie komunikuje się
·
korzysta z różnych źródeł informacji (media)
·
pracuje w grupie
·
jest przedsiębiorczy (czyli wykazuje inicjatywę, jest
zdolny do podejmowania decyzji, jest odpowiedzialny )
·
dba o zdrowie, zna zasady zdrowego stylu życia,
·
jest odpowiedzialny za środowisko, w którym żyje,
·
jest otwarty na problemy i potrzeby innych,
·
jest kreatywny w działaniu,
·
jest operatywny, życzliwy, przygotowany do twórczego
życia w społeczeństwie.
XI
KATALOG ZACHOWAŃ
UCZNIÓW
NIEAKCEPTOWANYCH W
SZKOLE (SPOŁECZNIE):
-wszedł w konflikt z
prawem, toczy się przeciw niemu postępowanie sądowe
- kradnie
- używa siły,
uczestniczy w bójkach
- wymusza np.
pieniądze, śniadanie
- ulega nałogom
- uczestniczy w aktach
wandalizmu, celowo niszczy mienie szkolne lub osób trzecich
-wulgarnie, arogancko
odnosi się do innych (osób starszych i innych uczniów)
- nie realizuje
obowiązku szkolnego
- nie nosi ustalonego
przez szkołę jednolitego stroju
szkolnego lub stroju galowego szkolnego
XII
PROGRAM „ZERO
TOLERANCJI DLA PRZEMOCY” JAKO CZĘŚĆ SKŁADOWA PROGRAMU WYCHOWAWCZEGO SZKOŁY
PODSTAWOWEJ NR 133 W WARSZAWIE
Realizacja w
latach 2007-2013:
Cel:
- zmniejszenie skali zjawiska agresji, przemocy rówieśniczej w
szkołach i placówkach oświatowych
- ograniczanie skali i występowania innych zjawisk patologicznych
(narkomania, alkoholizm)
- poprawa skuteczności działań interwencyjnych wobec uczniów
będących sprawcami przemocy rówieśniczej
- zwiększenie skuteczności ochrony ofiar przemocy rówieśniczej
oraz działań profilaktycznych w placówce
Założenia
programu już zrealizowane:
- diagnoza stanu bezpieczeństwa w szkołach przez zespoły
specjalistów tzw. „trójki”
- ocena zachowania ucznia z wpływem na jego promocję
- zmiany w sposobie prowadzenia nadzoru pedagogicznego
- powołanie koordynatora ds. bezpieczeństwa
- prawo nauczyciela do korzystania z ochrony przewidzianej dla
funkcjonariuszy publicznych
- zapisy w statucie szkoły dotyczące bezpieczeństwa uczniów
- obowiązkowy, jednolity strój szkolny dla ucznia
- stypendia socjalne dla uczniów jako pomoc materialna
- ochrona dzieci i młodzieży przed szkodliwymi treściami przy
korzystaniu
z usług internetowych w szkole
- opracowanie dla szkół pakietów materiałów promocyjnych o
bezpieczeństwie uczniów
- zwiększenie roli stowarzyszeń i innych organizacji, w
szczególności harcerskich w życiu szkoły
Założenia
programu do realizacji:
- zakaz przebywania w miejscach publicznych w porze nocnej osób
nieletnich bez opieki dorosłych
- zakaz rozpowszechniania programów i gier zawierających przemoc,
pornografię i inne treści szkodliwe dla rozwoju dzieci i młodzieży
- informowanie przez policję, straż miejską rodziców i szkołę o
uczniach wagarujących
- nagrody dla uczniów wzorowych
- ścisła współpraca pracowników socjalnych ze szkołą
- powstanie punktów konsultacyjnych dla rodziców przy PPP i w
szkołach
- monitoring w szkołach
- szeroka realizacja działalności pozalekcyjnej szkoły
- wskazanie priorytetowej tematyki zajęć dla uczniów
(savoir-vivre, funkcjonowanie w rolach mężczyzna-kobieta, chłopak-dziewczyna,
członek rodziny, pracownik, zasady funkcjonowania w roli ucznia, jakość życia,
budowanie poczucia tożsamości i poczucia bezpieczeństwa)
- szkolenie środowiska szkolnego w zakresie bezpieczeństwa
(współpraca organów szkoły z policją i prokuraturą, zasady i zakres
odpowiedzialności karnej nauczyciela, analizowanie procedur, przeciwdziałanie
przemocy i kryzysom dzieci i młodzieży, przejawy zachowań destrukcyjnych,
spotkania z uczniami na temat podnoszenia ich wspólnego bezpieczeństwa w
szkole)
Zagadnienia programowe mogą ulec modyfikacji lub poszerzeniu
wynikające z bieżących potrzeb szkoły.