![]() ![]() ![]() |
Programy profilaktyczne
w roku szkolnym 2006/2007
realizowane przez Straż Miejską m.st.Warszawy.
Koordynator
ze strony szkoły: Artur Stopel- pedagog
szkolny
Limit - do 30
godzin.
Temat według oferty |
Klasy wytypowane z liczbą godzin dla danej klasy |
Ogółem |
|
|
godzin |
Zachowania wobec |
|
|
zwierząt - 1 godzina |
|
|
(klasy I - III) |
|
|
Bezpieczeństwo dziecka w |
|
|
kontaktach z osobami |
|
|
obcymi - 1 godzina |
KLASY: I A I B –PO 1 GODZ. |
2G. |
(klasy I - III) |
|
|
Zachowanie w sytuacjach |
|
|
zagrożeń - 1 godzina |
|
|
(klasy I - V) |
|
|
Jestem uczestnikiem ruchu |
|
|
drogowego - 1 godzina |
|
|
(klasy II - V) |
|
|
Dziękuję, nie przyjmuję - |
|
|
1 lub 2 godziny (klasy I - |
KLASY: III A I B – PO 1 GODZ. |
2G. |
III) |
|
|
Złość - mój przyjaciel czy |
|
|
wróg - 2 godziny (klasy II |
KLASY: II A i B- PO 1 GODZ. |
4G. |
- III) |
III A i B - PO 1 GODZ. |
|
Uczymy się żyć bez |
KLASY : IV A I B- PO 1 GODZ. |
|
Przemocy- 1 godzina |
V A I B- PO 1 GODZ. |
7G. |
(klasy IV – VI) |
VI A I B I C – PO 1 GODZ. |
|
Dziecko w sieci – 1 |
KLASY:
III A I B –PO 1 GODZ. |
|
godzina (klasy III - V) |
IV A I B – PO 1 GODZ. V A I B – PO 1 GODZ. |
6G. |
Nie daj się wciągnąć - 1 |
KLASY: IV A I B – PO 1 GODZ. |
|
godzina (klasy IV - VI) |
V A I B – PO 1 GODZ. VI A I B I C – PO 1 GODZ. |
7G. |
_Odpowiedzialność prawna nieletnich
pieletnich_lność prawna |
|
|
Nieletnich 1 godzina |
KLASY: VI A I B+C |
2G. |
(klasy VI) |
|
|
Bezpieczne wakacje - 1 |
|
|
godzina (klasy I - VI) |
|
|
|
Razem godzin
|
30G. |
Działania
prowadzone przez Referat Profilaktyki Straży Miejskiej m. st. Warszawy w roku
szkolnym 2006/2007
Wrzesień - październik 2006 rok
Październik 2006 rok - czerwiec 2007 rok
W ramach
programu proponujemy następujące tematy zajęć:
1. Zachowania wobec zwierząt - 1 godzina (klasy
I - III)
Zakres
tematyczny:
·
Zwrócenie szczególnej uwagi na zwierzęta bezpańskie, agresywne, chore;
·
Jakie sytuacje i zachowania dzieci wobec zwierząt mogą być zagrożeniem
dla ich
zdrowia
i życia;
·
Jak unikać sytuacji niebezpiecznych i jak radzić sobie w takich
sytuacjach;
·
Nauka bezpiecznych postaw
·
Odpowiedzialność i obowiązki właścicieli zwierząt;
·
Gdzie szukać pomocy w nagłych sytuacjach i jak się o nią zwracać.
2.
Bezpieczeństwo dziecka
w kontaktach z osobami obcymi - 1 godzina (klasy I - III)
Zakres tematyczny:
·
Sytuacje i zachowania w kontakcie z osobą obcą, które mogą stanowić
zagrożenie dla zdrowia lub życia;
·
Unikanie zagrożeń i radzenie sobie w sytuacjach trudnych oraz
zrozumienie, co nam grozi ze strony obcych;
·
Jak powiedzieć "NIE" obcemu;
·
Gdzie szukać pomocy w nagłych sytuacjach, jak się o nią zwracać.
3. Zachowanie w sytuacjach zagrożeń -1 godzina
(klasy I - V)
Zakres
tematyczny:
·
Sytuacje i zachowania, które stanowią zagrożenie dla zdrowia lub życia:
w domu, na podwórku, podczas zabaw, w drodze do szkoły, zjawiska atmosferyczne,
ogień, prąd, gaz, substancje chemiczne, teren budowy;
·
Unikanie zagrożeń i radzenie sobie w sytuacjach trudnych;
·
Gdzie szukać pomocy w nagłych sytuacjach i jak się o nią zwracać.
3.
4.
4.
Jestem
uczestnikiem ruchu drogowego - 1 godzina (klasy I-V)
Zakres
tematyczny:
·
Jakie sytuacje i zachowania na drodze stanowią zagrożenie dla zdrowia
lub życia;
·
Poruszanie się po drodze - zasady bezpieczeństwa;
·
Znaki drogowe i sygnalizacja świetlna, odblaski;
·
Gdzie szukać pomocy w nagłych sytuacjach i jak się o nią zwracać;
·
Kodeks rowerzysty.
5.
Dziękuję, nie przyjmuję –l lub 2 godziny (klasy I - III)
Zakres
tematyczny:
·
Sytuacje i zachowania w kontakcie z osobą obcą, które mogą stanowić
zagrożenie dla
zdrowia
lub życia;
·
Uświadomienie dzieciom, co nam grozi ze strony osób obcych;
·
Unikanie zagrożeń i radzenie sobie w sytuacjach trudnych;
·
Jak powiedzieć "NIE" obcemu;
·
Gdzie szukać pomocy w nagłych sytuacjach i jak się o nią zwracać.
6. Złość - mój przyjaciel czy wróg --: 2
godziny (klasy II - III)
Zakres
tematyczny:
·
Umiejętność radzenia sobie z trudnymi sytuacjami bez agresji;
·
Umiejętność wyrażania swoich myśli i uczuć;
·
Umiejętność komunikowania się z innymi bez agresji;
·
Przekazanie wiedzy, do kogo i jak można zwrócić się o pomoc.
7. Uczymy się żyć bez przemocy-l godzina
(klasy IV - VI)
Zakres
tematyczny:
·
Przyczyny agresji i przemocy w szkole;
·
Radzenie sobie z agresją ze strony grupy rówieśniczej;
·
Dziecko jako świadek lub osoba poszkodowana (pobicie, rozbój, kradzież,
wypadek)
·
Przekazanie wiedzy, do kogo i jak można zwrócić się o pomoc.
8.
Dziecko w sieci - 1 godzina (klasy III - V)
Zakres
tematyczny:
·
Przekazanie informacji nt. bezpiecznego korzystania z Internetu;
·
Zagrożenia, jakie mogą nas spotkać ze strony Internetu.
5.
9.
Nie daj się wciągnąć - 1 godzina (klasy IV - VI)
Zakres
tematyczny:
·
Przyczyny sięgania po środki uzależniające;
·
Określenie skutków używania środków uzależniających;
·Ćwiczenie umiejętności
skutecznego odmawiania; Do kogo ijak można zwrócić się o pomoc.
10.
Odpowiedzialność prawna nieletnich -1 godzina
(klasy VI)
Zakres
tematyczny:
• Uświadomienie, jakim regulacjom prawnym
podlegaj ą czyny zabronione popełnione przez nieletnich;
• Przedstawienie obowiązujących regulacji
prawnych dotyczących nieletnich.
11.
Bezpieczne wakacje - 1 godzina (klasy I - VI)
Zakres
tematyczny:
·
Sytuacje zagrożenia dla zdrowia i życia;
·
Skutki skoków do wody;
·
Zasady bezpiecznego zachowania nad wodą;
·
Do kogo i jak należy zwrócić się o pomoc
PROFILAKTYKA W SP 133 2006/2007
1. „Magiczne kryształy”
Program wczesnej
profilaktyki opracowany przez Magdalenę Maciążek i Wiolettę Wiśniewską na
podstawie bajki profilaktycznej Agnieszki Grzelak.
Program przeznaczony jest dla dzieci w
wieku 6-12 lat. Jego podstawowa wersja została przygotowana dla klas I-IV
szkoły podstawowej. Dzięki dodatkowym propozycjom zadań opracowanym przez
realizatorów program został dostosowany do możliwości przedszkolaków i dzieci,
które jeszcze nie umieją pisać (mgr Beata Michalik), a także dla dzieci z klas
V-VI, a nawet z gimnazjum.
Program uwrażliwia dzieci oraz osoby zajmujące się wychowaniem (nauczycieli,
rodziców, opiekunów, wychowawców) na zagrożenia jakie mogą nieść ze sobą media
(telewizja, gry komputerowe) związane zwłaszcza z wzorcami przemocy oraz
nabywaniem nawyku korzystania z biernych, pozbawionych interakcji
międzyludzkich, form rozrywki.
Dzięki poznanym treściom osoby uczestniczące w programie (zarówno dzieci, jak i
dorośli) mogą dokonywać bardziej świadomych decyzji i wyborów dotyczących
korzystania z TV i gier komputerowych.
Zajęcia prowadzone są metodami aktywnymi, dzięki którym są bardziej
interesujące, a uczestnicy mogą korzystać z własnych doświadczeń i przemyśleń.
Bogactwo aktywnych metod umożliwia wykorzystanie programu jako formy zajęć
integracyjnych dla klas I – IV szkoły podstawowej.
Program zakłada realizację dwóch grup celów:
1. odnoszących się do uczniów
przeciwdziałanie naśladowaniu zachowań agresywnych, proponowanych przez TV i
gry komputerowe; diagnoza form spędzania czasu wolnego przez uczniów w
kontekście ich pragnień i potrzeb; wzrost motywacji i kreatywności w zakresie
sposobów spędzania czasu wolnego; poznawanie i ćwiczenie form wyrażania
własnych myśli, odczuć, itp.; integracja klasy i nauka współpracy;
2. odnoszących się do rodzin
stworzenie dogodnych warunków do pogłębienia więzi w rodzinach uczniów;
nawiązanie lub rozwój współpracy z rodzinami innych uczniów; zachęta do
kultywowania, odnowienia lub tworzenia tradycji rodzinnych.
Podstawowy program może być realizowany w dwóch wersjach:
Wersja dłuższa (pięć dwugodzinnych spotkań w cotygodniowych odstępach) może być
realizowana w trakcie lekcji , podczas zielonej szkoły czy innej wycieczki, a
także w ramach dni wolnych czy godzin przeznaczonych na programy
profilaktyczne. Wersja krótsza (jedno kilkugodzinne spotkanie).
W obu wersjach programu ważną rolę odgrywa przeprowadzenie od dwóch do czterech
spotkań z rodzicami, co jest konieczne ze względu na realizację celów, jak
również stanowi propozycję ciekawej "wywiadówki" prowadzonej metodami
aktywnymi połączonej z psychoedukacją rodziców.
Metody pracy wykorzystywane podczas zajęć z dziećmi, to: wspólna lektura bajki
„Magiczne Kryształy”, praca z dziećmi na bazie tekstu, drama, burza mózgów,
praca w grupach, gra dydaktyczna.
Realizatorami mogą być osoby przeszkolone w prowadzeniu programu (8-12 godzin).
Program wyposażony jest w materiały dla nauczycieli:
książka „MAGICZNE KRYSZTAŁY”, konspekty metodyczne; płyta CD bądź dyskietka z
załącznikami
W szkołach lub przedszkolach, w których realizowany jest program „Magiczne
Kryształy” zaleca się zaopatrzenie biblioteki szkolnej w liczbę egzemplarzy
bajki A. Grzelak "Magiczne Kryształy” odpowiadającą liczbie uczniów jednej
klasy.
Szczegółowe informacje można uzyskać u przedstawicieli Fundacji Homo Homini im.
Karola de Foucauld: ul. Aleksandry 1 30-837 Kraków
dr Szymon Grzelak, Wiceprezes
Zarządu (tel./fax: 0 22 786-43-74; pion_sz@wp.pl)
mgr Grzegorz Paź, Prezes Zarządu
(tel. 0 602-350-138)
mgr Beata Helizanowicz, Wiceprezes
Zarządu (tel. 0 12 658-49-64 lub 0 12 658-49-74 w godz. 9:00-13:00)
HARMONOGRAM
ZAJĘĆ PROFILAKTYCZNYCH
„MAGICZNE
KRYSZTAŁY”
g. 8.00 –11.00 - kl. II a
g. 11.00 – 14.00 -
kl. III a
5 GRUDNIA
(wtorek)
g. 8.00 –
11.00 - kl. IV b
g. 11.00 – 14.00 -
kl. III b
6 GRUDNIA (środa)
g. 8.00 – 11.00 –
kl. IV a
g. 11.00 – 14.00 -
kl. V a
7
GRUDNIA (czwartek)
g. 8.00 – 11.00 -
kl. II b
g. 11.00 – 14.00 - kl. V b
5